مجله

انواع منبع تغذیه الکتریکی چیست؟

منبع تغذیه بایا کنترل

منبع تغذیه یکی از پرکاربرد‌ترین وسایل الکترونیکی است که در خانه‌، صنعت، شرکت‌ها و هرجایی که فکر کنید وجود دارد. انواع منابع تغذیه بر‌اساس نیاز‌های مصرف در شکل‌ها، ولتاژ‌‌ها و قابلیت‌های مختلفی وجود دارد. در این نوشته به سراغ بررسی انواع منبع تغذیه می‌رویم و با مقایسه هر یک به شما کمک می‌کنیم تا بهترین منبع تغذیه مورد نیاز خود را انتخاب کنید. پس تا انتها همراه بایا کنترل باشید.

 

منبع تغذیه چیست؟

منبع تغذیه یا Power Supply بخشی از یک سیستم الکترونیکی است که انرژی الکتریکی را برای دیگر مصرف‌کننده‌ها تامین می‌کند. انرژی الکتریکی در منبع تغذیه از مولد‌ها دریافت و به جریان، ولتاژ و فرکانس تبدیل می‌شود.

از جمله ویژگی‌هایی که در یک منبع تغذیه اهمیت دارد نوع جریان و ولتاژ و مقداری است که تامین می‌کند. هم‌چنین پایداری این جریان و مدت‌زمانی که بدون شارژ شدن می‌تواند کار کند از ویژگی‌های یک منبع تغذیه هستند.

 

انواع منبع تغذیه چیست؟

منابع تغذیه در اجزای الکترونیکی بسیار گسترده هستند و می‌توان انواع منبع تغذیه را بر‌اسا‌س فاکتور‌های مختلف دسته‌بندی کرد.

 

انواع منبع تغذیه بر اساس شکل ظاهری

یکی از ویژگی‌های مهم برای خرید منبع تغذیه، شکل ظاهری آن است. شکل و ابعاد منبع تغذیه بر کارکرد آن تاثیر مستقیمی دارد. انواع منبع تغذیه بر‌اساس شکل ظاهری عبارت‌اند از:

  • منبع تغذیه آزمایشگاهی (Bench Power Supply): این نوع از منابع تغذیه به‌صورت یک جعبه مکعبی است که روی میز قرار می‌گیرد. از منبع تغذیه آزمایشگاهی برای تست مدار‌ها استفاده می‌شود و نام دیگر آن فانکشن یا سیگنال ژنراتور است.
  • منبع تغذیه مجتمع (Integrated Power Supply): این منبع به همراه مصرف‌کننده روی سیستم الکتریکی نصب می‌شود و به همین دلیل مجتمع نام دارد.
  • منبع تغذیه بدون قاب (Open Frame Power Supply): این منبع تغذیه فقط یک سطح کف دارد و در امور ماشینری استفاده می‌شود. منبع تغذیه بدون قاب نیاز به مراقبت زیادی دارد؛ چرا که به علت باز بودن سطوح آن ممکن است آسیب ببیند.
  • منبع تغذیه خارجی (External Power Supply): منبع تغذیه خارجی که به آداپتور نیز شناخته می‌شود با یک سیم به بار و پریز‌های دیواری وصل می‌شود. این منبع در بسته‌بندی پلاستیکی قرار دارد و معمولا برای جریان و ولتاژ‌های محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

خوب است بدانید شارژر دوربین و دستگاه‌های برقی دیگر دارای منبع تغذیه خارجی هستند.

 

انواع منبع تغذیه بر اساس نوع عملکرد

بر‌اساس نوع عملکرد، پاور ساپلای به دو نوع اساسی خطی و سوئیچینگ تقسیم می‌شود.

منبع تغذیه بایا کنترل

منبع تغذیه خطی

در منابع تغذیه خطی (Liner Power Supply) با کاهش و ولتاژ متناوب AC، جریان الکتریسیته به‌صورت یک‌سو یا DC تبدیل می‌شود و هیچ‌گونه قطع و وصلی جریان در این روند تبدیل جریان AC به DC اتفاق نمی‌افتد.

 

از جمله مزایای منبع تغذیه خطی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مدار ساده با قطعات کم
  • تولید نویز یا صدای اضافه بسیار کم
  • مناسب برای توان پایین
  • زمان پاسخ‌گویی کوتاه
  • قیمت ارزان‌تر برای توان‌های کم‌تر از ۱۰ وات

 

با وجود این مزایا، باید بدانید که بهره منابع خطی کمتر از ۴۰ درصد است و باعث ایجاد حرارت در سیستم می‌شود. در این منابع تغذیه محدودیت‌هایی وجود دارد که انعطاف‌پذیری آن‌ها را کم می‌کند؛ برای مثال همیشه باید ولتاژ ورودی به آن‌ها ۲ تا ۳ ولت بیشتر از ولتاژ خروجی باشد.

 

منبع تغذیه سوئیچینگ

منابع تغذیه سوئیچینگ (Switching Power Supply) با استفاده از ترانزیستور‌ها جریان را قطع و وصل می‌کنند و بر‌اساس این قطع و وصل مداوم خروجی می‌دهند.

مزایای منبع تغذیه سوئیچینگ عبارت‌اند از:

  • سبک‌تر و اشغال حجم کمتر از منابع تغذیه خطی
  • مقدار بیشتر در سطح ولتاژ خروجی
  • راندمان بیش از ۶۰٪
  • قابل استفاده در توان‌های بسیار بالا

 

در‌نهایت استفاده از منابع تغذیه سوئیچینگ در مدار‌های بزرگ باعث کاهش تلفات توان، افزایش بهره‌وری و کم کردن هزینه‌های تمام شده می‌شود. البته خوب است بدانید حساسیت زیاد به امواج محیطی، ناپایداری ولتاژ، نیاز به فیلتر کردن برق خروجی و طراحی پیچیده از جمله معایب منبع تغذیه سوئیچینگ است.

منبع تغذیه بایا کنترل

انواع منبع تغذیه بر اساس قابلیت‌های خاص

برخی از پاور ساپلای‌ها برای استفاده خاصی طراحی شده‌اند. موارد زیر انواع منبع تغذیه بر‌اساس قابلیت‌های خاص هستند:

  • منبع تغذیه بدون وقفه (Uninterruptible power supply): این منبع جریان ورودی خود را دو یا چند منبع دیگر به‌صورت همزمان دریافت می‌کند و از این رو باتری ذخیره‌ساز خود را شارژ می‌نماید و بدون وقفه کارایی دارد.
  • منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی (Programmable power supply): که می‌توان عملکرد آن مثل جریان، ولتاژ و فرکانس را با استفاده از ورودی آنالوگ تنظیم کرد.
  • منبع تغذیه با ولتاژ بالا (High voltage power supply): که برای ولتاژ‌های بیش از ۲۰ هزار ولت استفاده می‌شوند و با استفاده از کانکتور‌های خارجی از به وجود آمدن قوس الکتریکی جلوگیری می‌نمایند.
  • منبع تغذیه ایزوله (Isolated power supply): منبعی است که در آن جریان و انرژی الکتریکی خروجی کاملاً مستقل از انرژی ورودی است.
  • منابع تغذیه خطوط لوله‌ای (Distributed Power Supply): این منابع تغذیه در مدارهای الکترونیکی به‌صورت مستقیم در نزدیکی مصرف‌کننده‌ها قرار دارند تا افت ولتاژ را کاهش دهند و عملکرد بهینه را تضمین کنند.

 

هر کدام از این منابع تغذیه بر‌اساس نیازها و اهداف خاص، در مواقع مختلف استفاده می‌شوند.

 

جمع‌بندی

در این نوشته به بررسی انواع منبع تغذیه پرداختیم و ویژگی هر یک را به شما توضیح دادیم. اگر به دنبال خرید تجهیزات الکتریکی مثل رله یا انواع سنسور هستید می‌توانید از محصولات سایت بایا کنترل استفاده کنید. در این سایت بهترین تجهیزات الکتریکی با ضمانت کیفیت و اصالت و با قیمتی به صرفه به دست شما می‌رسند. شما از کدام‌ یک از انواع منبع تغذیه استفاده می‌کنید؟ در بخش نظرات برای ما تجربیات خود را بنویسید.

 

سوالات متداول

  1. آیا منابع تغذیه الکترونیکی قابلیت حفاظت در برابر اختلالات الکتریکی دارند؟

بله، بسیاری از منابع تغذیه الکترونیکی دارای ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های حفاظتی هستند تا از دستگاه‌ها و تجهیزات متصل به آن‌ها در برابر اختلالات الکتریکی مثل افزایش یا کاهش ولتاژ محافظت کنند.

  1. چگونه بهترین منبع تغذیه مناسب خود را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین منبع تغذیه باید به نوع، حداکثر توان، کیفیت ساخت، ولتاژ خروجی و ابعاد و وزن دستگاه توجه کنید و مدلی را انتخاب کنید که کاملا با نیاز‌های شما مطابقت داشته باشد.

 

برای دریافت مشاوره و خرید محصولات میتوانین با کارشناسان بایا کنترل از طریق واتساپ٬ تلگرام و تلفن ارتباط برقرار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *