مجله

سوکت چیست؟ انواع سوکت

سوکت

سوکت‌ها و کانکتورها با استفاده از کابل‌ها، بستر سخت‌افزاری شبکه را می‌سازن تا دستگاه‌ها بتوانند آی‌پی دریافت کنند و در‌نهایت بر روی پورت‌های مختلف با‌هم دیتا تبادل کنند.

سوکت‌ها از آلیاژ‌های فلزی مقاوم با دمای ذوب بالا ساخته می‌شوند و روی آن روکش‌های پلاستیکی قرار می‌گیرد تا ماندگاری و طول عمر این قطعات تاحدامکان افزایش پیدا کند. سوکت‌ها انواع مختلفی دارند که به نسبت ویژگی‌هایشان برای کاربردهای متنوع استفاده می‌شوند. در ادامه این مطلب از بایا‌کنترل به توضیح سوکت چیست و کاربرد آن می‌پردازیم.

 

سوکت چیست؟

سوکت یک سازه الکترونیکی است که به‌وسیله آن دو قطعه الکترونیکی را روی یک مدار به هم متصل می‌کنند. در‌واقع سوکت از پورت و آی‌پی‌آدرس ساخته شده است که دو برنامه درحال اجرا در شبکه را به هم متصل می‌کند. به کمک سوکت می‌توان یک کانال ایجاد کرد تا داده‌ها از طریق شبکه انتقال پیدا کنند.

 

ساختار سوکت

در ساخت سوکت، یک آلیاژ برنج با آبکاری نیکل بکار رفته است. این ترکیب باعث می‌شود که سوکت، مقاومت حرارتی و مکانیکی زیادی داشته باشد. به‌این‌ترتیب ماندگاری و طول عمر سوکت افزایش پیدا می‌کند. آلیاژ برنج مقاومت بالایی در برابر خوردگی و سایش دارد و نیکل نیز با بالا بردن نقطه ذوب ترکیب، از اکسید شدن کانکتور جلوگیری می‌کند.

 

کارکردهای سوکت

انواع سوکت کارشان متصل کردن دو سیم به یکدیگر است. سوکت‌ها به واسطه ساختار خاصی که دارند؛ می‌توانند به سادگی و با رعایت امنیت، دو سیم را به هم متصل کنند و شرایط ایمنی برای انتقال دیتا فراهم کنند. از دیگر کاربردهای سوکت‌ها این است که در سیم‌کشی ساختمان‌ها در اتصال کلید و پریزها برای توزیع نیروی الکتریسیته استفاده می‌شوند. همچنین انواع سوکت برای سیستم‌های کنترلی و هشداری هم کاربرد دارند.

 

ویژگی‌های سوکت

سوکت‌ها برای اینکه بهترین اتصال را بین دو سیم ایجاد کنند؛ باید ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی داشته باشند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های سوکت‌ها شامل موارد زیر است:

  • سوکت‌ها مقاومت زیادی در برابر عوامل شیمیایی دارند. پایداری این قطعات طوری است که آن‌ها در تمام شرایط و موقعیت‌ها ماندگاری و دوام بالایی دارند.
  • سوکت‌ها به‌خاطر کاور پلی‌آمیدی که دارند، در برابر رطوبت مقاوم هستند و پایداری بالایی در برابر رطوبت دارند.
  • امنیت از مهم‌ترین ویژگی‌های یک سوکت است. رطوبت یا برق آسیبی به این قطعه نمی‌رساند و سوکت‌ها امنیت بالایی در برابر برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی دارند.
  • سوکت‌ها از پلاستیک ساخته شده‌اند و همین موضوع ماندگاری و طول عمر سوکت‌ها را افزایش می‌دهد.

سوکت سه فاز

انواع سوکت

انواع سوکت به 4 دسته اصلی سوکت نری‌ومادگی، سوکت جنگی، سه‌فاز و سوکت شبکه تقسیم می‌شود؛ که هر‌کدام از انواع سوکت، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند:

  • سوکت نری‌ومادگی: این سوکت‌ها در اندازه‌ها و سایزبندی مختلف روانه بازار می‌شوند که فرکانس‌های مختلف تولید کرده و شامل 12 رنج از ولتاژ ارت هستند. وجود 12 رنج مختلف از ولتاژ باعث به حداقل رساندن خطا در سوکت‌های نری‌ومادگی می‌شود.

 

  • سوکت جنگی: این سوکت برای کاربردهای نظامی استفاده می‌شود و بین تجهیزات جنگی اتصال برقرار می‌کند.

 

  • سوکت سه‌فاز: این سوت‌ها جایگزین سه‌شاخه‌ها و پریزهای سه‌فاز شدند. سوکت‌های سه‌فاز برای مدیریت و کنترل جریان ارت به کار می‌رود.

 

  • سوکت شبکه: سوکت‌های شبکه به انتهای هر کابل وصل شده و انتقال داده‌ها را انجام می‌دهند. این سوکت یک ارتباط دوطرفه بین دستگاه و کابل ایجاد می‌کند.

 

جریان‌های عبور سوکت

پورت‌ها می‌توانند جریان‌های ۱۶، ۳۲، ۶۳ و ۱۲۵ آمپر در ولتاژهای ۲۲۰ و ۳۸۰ را هدایت کنند. همچنین تولیدکنندگان از کدهای رنگی برای نشان دادن میزان مقاومت آن‌ها استفاده می‌کنند.

برای مثال سوکت‌هایی با رنگ آبی دارای ولتاژ ۲۲۰ و کانکتورهایی قرمز هستند که ولتاژ آن‌ها ۳۸۰ است. تعداد رنگ‌ها در سوکت‌ها ۸ رنگ است که 4 تا از آن‌ها رنگ‌های اصلی و 4‌ تای دیگر رنگ‌های فرعی هستند. رنگ‌های اصلی در سوکت‌ها شامل قهوه‌ای، آبی، سبز و قرمز است. البته رنگ‌های اصلی برای ارسال سیگنال و فرکانس بکار گرفته می‌شوند؛ اما رنگ‌های فرعی کاربردشان انتقال صدا است.

 

سخن آخر

در‌نهایت سوکت قطعه‌ای الکترونیکی است که یک سر آن به کابل و سر دیگر به کانکتور دستگاه‌ها متصل می‌شود. این سازه می‌تواند اطلاعات و دیتا را از طریق شبکه انتقال دهد. همچنین سوکت قادر است جریان‌های جریان‌های 16، ۳۲، ۶۳ و ۱۲۵ آمپر در ولتاژهای ۲۲۰ و ۳۸۰ را انتقال دهد.

سوکت‌ها شامل 4 نوع اصلی سوکت نری و مادگی، سوکت جنگی، سه‌فاز و سوکت شبکه هستند. در ساخت سوکت از آلیاژهای فلزی مقاوم و روکش پلاستیکی استفاده می‌کنند تا طول عمر و ماندگاری این قطعات تا جای ممکن افزایش داشته باشد. همچنین شما می‌توانید نسبت به نیاز خود، خریدی مطمئن از انواع سوکت را با بایا‌کنترل تجربه کنید.

 

سوالات متداول

  1. آیا تمام سوکت‌ها مانند هم هستند؟

خیر؛ 4 نوع سوکت مختلف در بازار وجود دارد که هر‌کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و کارایی خودشان را دارند.

  1. آیا سوکت و پورت با هم متفاوت هستند؟

بله؛ سوکت‌ها بدون نیاز به یک فضای ذخیره‌سازی، داده‌های منطقی را انتقال می‌دهند؛ اما سوکت‌ها ترکیبی از آی‌پی‌آدرس و پورت هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *